ارز دیجیتال

  • ۰
  • ۰

فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟سرانجام داستان کارکرد بلاک چین

بعداز گشت و گذارتان در دنیای ارز دیجیتال و بلاک چین حتما به عنوان یک کاربر دقیق و کنجکاو دنبال این هستید که بدانید فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟ حق با شماست این اختراع متحول کننده ،ذهنی را نیست که درگیر نکرده باشد.همه دوست داریم گاهی از مفاهیم روزمره وعادی بالاتر برویم وبیشتر بدانیم. در ادامه دراین قسمت بطور کامل درباره اینکه فناوری بلاک چین چگونه کار می کند؟ و کاربرد بلاک چین و هم چنین بلاک چین به زبان ساده مقاله ای درج کرده ایم.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا می گوید که پشتوانه ارز رمزنگاری کشورش نفت است. مادورو در آخرین تلاشش برای حفظ اقتصاد کشورش، یک ارز فیات جدید به نام ساورین بولیوار معرفی کرد که پشتوانه آن پترو خواهد بود.

اما برخلاف بسیار از ارزهای مهم فیات، پترو مبادله نمی شود و بسیاری از کارشناسان آن را یک کلاهبرداری می دانند و حتی خود مجلس ونزوئلا آن را غیرقانونی اعلام کرده است. ممکن است در برخورد با ارز رمزنگاری خود یک کشور عجیب و غریب به نظر برسد، اما مادورو انگیزه خود را در ماه آگوست اعلام کرد. وی گفت:

“آنها قیمت های ما را برحسب دلار کرده اند. من می خواهم دستمزدها و قیمت ها را با پترو پرداخت کنم. ما می خواهیم پترو را تبدیل به ارز مرجع در مبادلات اقتصادی خود کنیم.”

 

اعتبارسنجی در کارکرد فناوری بلاک چین مهم است 

و اما دلیل ضرورت انجام مراحل پیچیده‌ی اعتبارسنجی (validation) چه می تواند باشد؟

برای شبکه‌های بلاک‌چین، این قدمی اساسی برای اطمینان از این موضوع است که  double-spending اتفاق نیفتد یعنی کریپتوکارنسی‌ها در چندین تراکنش به صورت هم زمان صرف نشوند.با هدف جلوگیری از double-spending شبکه‌های بلاک چین باید اطمینان حاصل کنند که کریپتوکارنسی‌ها منحصر به فرد و هم دارای ارزش هستند.

 

راه حل چیست؟

راه حل همان نودها (Nodes) درون شبکه بلاک‌چین هستند که مانند اجزای سیستم دفتر کل عمل می کنند و از طریق حل معادلات پیچیده ریاضی، تاریخچه‌ای از تراکنش‌ها را برای هر کریپتوکارنسی حفظ  می کنند.به عبارتی این نودها جهت تایید یا رد کردن بلوک هایی که نشان‌دهنده‌ی بیت‌های (bits) اطلاعات تراکنش‌ها هستند،مورد استفاده قرار می گیرند.حال اگر اکثر اپراتورهای نود به راه حل مشترکی برای یک مشکل برسند، بلوک تایید می‌شود و به زنجیره‌ای از بلوک‌ها که قبل از آن وجود داشتند اضافه می شود. این بلوک جدید زمان‌بندی شده است و احتمالا حاوی اطلاعاتی درباره تراکنش‌های گذشته می باشد.

 

سرانجام داستان کارکرد بلاک چین

همه این انتقال دیتا و اعتباربخشی بلوک‌ها توان محاسباتی بالایی لازم دارد.شاید غیر معقول به نظر برسد که از میلیون‌ها کامپیوتر در کل دنیا توقع داشته باشیم که تمام توان محاسباتی و سایر منابع را به این تلاش اختصاص دهند.یکی از راه حل‌های این مساله برای شبکه بلاک‌چین، ماینینگ (استخراج) است. ماینینگ به یک بحث اقتصادی سنتی به نام تراژدی عام  یا به انگلیسی tragedy of the commons  برمی گردد.در فرآیند اعتبارسنجی بلاک‌چین، هرکسی که درواقع بخش کوچکی از توان محاسباتی خود را ارئه می‌دهد تا به شبکه خدمتی کرده باشد، در نتیجه‌ی آن جایزه ای به دست می‌آورد. این مشارکت که مغایر با منافع شخصی است، انگیزه کمک و خدمت‌رسانی به نیازهای شبکه‌ای گسترده‌تر است.

 

  • ۹۸/۰۹/۰۵
  • الناز برزیگر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی